مجله سلامتی

طرز تهیه سرکه انگور محلی و سنتی

طرز تهیه سرکه انگور محلی

سرکه انگور یکی از سرکه هایی است که کاربرد بسیار زیادی در زندگی روزمره ما دارد. از استفاده در تهیه سس های مختلف گرفته تا ضد عفونی و پاکیزه کردن ظروف.

درست کردن سرکه در منزل کار بسیار ساده ای است اما به شرطی که اصول و قوائد آن را بدانید زیرا تغییرات مختصر در دما، مقدار آب و غیره میتواند باعث عدم تخمیر سرکه و یا کپک زدن آن شود.

ما دراین مقاله قصد داریم بهترین و آسوده ترین طرز تهیه سرکه انگور را برای شما همراهان عزیز مزرعه پدر، بیان کنیم.

نکته:اگر تجربه ای در ساخت سرکه ندارید بهتر است با دو یا چند کیلو انگور برای افزایش مهارت و خودآموزی شروع کنید.

نکته:هر چه انگور قرمز باشد سرکه بیشتر به قرمزی خواهد زد.

نکته:هر چه انگور شیرین تر باشد سرکه کیفیت بهتری خواهد داشت و ترش تر خواهد بود.

سرکه انگور
خرید سرکه انگور محلی

مرحله اول:انگورهاراخوب بشویید و اجازه دهید خشک شوند.سپس آن را درون یک ظرف یا بشکه تیره رنگ بریزید اگر ظرف شما تیره نیست دور آن را بپوشانید.

نکته: بهتر است انگور هارا حبه کنید و درون غذاساز ریخته و کمی خرد کنید تا فرایند تخمیر زودتر صورت گیرد.

سپس باید مقداری آب به این ترکیب اضافه کنید. معمولا برای انگورهایی که شیرینی مناسبی دارند،150 ای 200 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم انگور، آب نیاز است.

توجه داشته باشید که مقداری از حجم ظرف خالی بماند زیرا به علت واکنش های تخمیری کف و کپک ایجاد شده روی سرکه بالا خواهد آمد. همینطور به هیچ وجه در ظرف را کیپ نکنید زیرا واکنش های تخمیری نیاز به رد و بدل شدن هوا دارند. بعد از چندروز پشه ها ظاهر میشوند که این پشه ها انجام تخمیر را تسهیل میکنند.

  • نکته: رابطه آب مورد نیاز و شیرینی انگور، یک رابطه مستقیم است هر چقدر انگور شیرین تر باشد به آب بیشتری نیاز دارد.

پس از اضافه کردن آب به انگورها ظرف را در یک مکان مناسب که تهویه مناسبی داشته باشد، قرار دهید. بهتر است دمای آن مکان به صورت میانگین 25 درجه سانتیگراد باشد.

  • نکته: دما برای زندگی پشه هایی که در تخمیر سرکه نقش دارند موثر است. دمای بالای 25 درجه سانتی گراد باعث کم شدن زاد و ولد پشه ها و دمای زیر 16 درجه سانتیگراد هم باعث مرگ آنها میشود.
پشه سرکه درحال تخمیر

مرحله دوم: یک الی دوهفته بعد ترکیب به حالت جوش درمی آید و پس از آن از جوش میوفتد. در این مرحله سطح ترکیبات بالا می آید. بهتر است برای یکدست شدن چند بار آن را بهم بزنید. سپس کم کم انگور ها شل شده و در ته ظرف ته نشین میشوند و کپک ایجاد میکنند.

کپک سفید رنگ نشانه کم مایه بودن سرکه انگور و کپک کرم رنگ مایل به قهوه ای نشان از مناسب بودن مایه سرکه است.

  • نکته:اگرسرکه کم مایه باشد بایدمقداری انگور شیرین به آن اضافه کرد و اگر پر مایه باشد به تلخی میزند و نیاز به افزودن مقداری آب دارد.

در این مرحله دوباره نیاز است که ترکیب هم زده شود بهتر است مقداری سرکه به ترکیب اضافه شود (به ازای یک بشکه 20 لیتری یک لیوان سرکه کافی است )

مرحله آخر: ترکیب انگور و آب 4 الی 5 ماه در دمای 5 درجه سانتیگراد میماند و در آن حالت هم نباید درش کیپ باشد. بعد از این مدت ترکیب مورد نظر را میچشیم اگر تلخ یا شیرین باشد نیاز به زمان بیشتری برای تبدیل شدن به سرکه دارد ولی اگر کاملا ترش شده باشد، سرکه ما آماده است.

  • نکته: بعد از 70 الی 50 روز میتوانید ترکیب را از صافی رد کنید و در ظروف شیشه ای، ترکیب یاد شده را نگهدارید تا بعد از 3 تا 4 ماه تبدیل به سرکه شود. بعد از تبدیل شدن ترکیب به سرکه میتوانید سرکه را بجوشانید. این کار هم باعث افزایش تیزی و ترشی سرکه و هم باعث افزایش ماندگاری آن میشود.
سرکه انگور قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.